SCM työkaluna toiminnan tehostamiseen

– SCMn sovellus näyttää raadollisesti asiakas ja tuotekohtaiset kannattavuudet, tämä on kaiken A ja O.  Monissa yrityksissä ei vielä tiedetä, mitkä asiakkaat ja tuotteet ovat oikeasti kannattavia. On tärkeää tietää, mikä osa-alue tuottaa ja mikä syö tulosta, sanoo toimitusjohtaja Petri Tiitola

Prima Pet Premium Oy on kasvanut kymmenvuotisen SCM asiakkuuden aikana kotimaisesta lemmikkieläintuotteiden tukkukaupasta monikansalliseksi kasvuyritykseksi.

Antoisinta on käyttökatteen kasvu

– Uskon, että antoisinta on se, kun katsoo kuinka käyttökate kasvaa, kun toiminta tehostuu. SCM on iso työkalu toiminnan tehostamiseen, kuvailee toimitusjohtaja Petri Tiitola SCM sovellusten ja valmennusten hyötyjä.

Kokonaisnäkemys kannattavuudesta on parantunut

– Tuloslaskelmasta kun katsoo per asiakas tai tuoteryhmä, se antaa todella valheellisen tiedon, koska taustalla ei ole sitä varaston kiertoa tai työmäärää, jota sen tuotteen myynnin eteen on tehty, sanoo operatiivinen johtaja Timo Pärssinen

– Se vain avaa silmät niin, että se on aika inhorealistinen. Ei tehdä samoja virheitä kahta kertaa enää. Ja sitten se loppuviivalla näkyy, ihan konkreettisina euroina, sanoo Petri Tiitola.

Automaattisesti tuore tieto käytettävissä

– Tieto on paljon tarkempaa ja pystytään tekemään konkreettisia toimenpiteitä ihan tuotetasolta asiakastasolle ja tuoteryhmittäin tai asiakasryhmittäin, Timo Pärssinen kuvailee SCM sovellusten hyötyä kannattavuuden parantamisessa

– Joka yö siirtyy meidän ERP:stä tieto SCM:n, eli joka aamu siellä on tuore tieto menekeistä ja sitten varastoista, kuvailee Timo Pärssinen tiedon ajantasaisuutta

SCM vapauttaa ihmiset exelien pyörittämisestä

– Oston puolella veikkaisin, että tarvittaisiin kaksi laskijaa lisää, jos meillä ei olisi SCM:ää, kommentoi toimitusjohtaja Petri Tiitola

– Järjestelmä tekee sen työn automaattisesti, mitä ennen tehtiin käytännössä Excelissä, kertoo operatiivinen johtaja Timo Pärssinen työn tehostumisesta.

Kannattavuuden kehittämistä yhdessä asiakkaiden kanssa

– On se järisyttävä kokemus, kun kutsut asiakkaan kylään ja näytät heille SCM:ää ja heidän toimipisteitään SCM:n kautta ja heidän kannattavuuttaan, sanoo Petri Tiitola

– Kun isokin ketju saa numerot suoraan eteensä meiltä, se herättää luottamusta ja motivoi ja aktivoi heitä myös muuttamaan omia toimintatapojaan niin, että saamme siitä bisneksestä yhdessä kannattavaa, kertoo Tiitola SCM hyödyntämisessä asiakaskannattavuuden kehittämisessä.

Toimitusketjun kehittäminen osana vastuullisuutta

– Me teemme todella paljon toimitusketjujen suoristamista tällä ajattelulla. Se on ympäristöystävällistä myöskin ja pienentää meidän hiilijalanjälkeä, kertoo Petri Tiitola toiminnan tehostumisen vaikutuksista.

Millaisille yrityksille suosittelisitte SCM:n palveluja?

– Kuka ostaa ja tuo maahan tavaraa ja joka vie maasta tavaraa, niin tämä logistiikkaketjun hiominen onnistuu parhaiten SCM:n kautta. SCM on selkeästi huokein ja joustavin, muunnoskykyisin, mitä me olemme löytäneet, sanoo Petri Tiitola

Kymmenen vuoden kokemus yhteistyöstä

– Kun luin SCM Bestin perustajan ensimmäisen toimitusketjun hallinnasta kertovan kirjan 10 vuotta sitten, niin olin jo ihan liekeissä. Siitä alkaen on tehty yhteistyötä SCM Bestin kanssa.

– On ollut niin antoisaa yhteistyötä, että tervetuloa vain meille tutustumaan SCM:än, päättää Prima Pet Premiumin toimitusjohtaja Petri Tiitola.

Heräsikö kysymyksiä?

Katsotaan voisimme olla avuksi teillekin. Ota yhteyttä.