”Tehtiin myyntikampanja, jonka aikana kyllä myytiin enemmän mutta pienemmällä katteella – olikohan se kannattava?”

Kampanjaa harkittaessa kannattaa miettiä:
a) ehditäänkö kampanja suunnittelemaan kunnolla,
b) toimiiko akseli: markkinointi – myynti – osto,
c) miten tuotteiden saatavuus ja ajoitus varmistetaan,
d) kuinka usein kampanjan voi toistaa, ja ennen kaikkea,
e) miten lasketaan kampanjan todellinen tuotto.

Kannattavuusarvioinnissa on erityisen tärkeää huomioida miten tuotteiden/palvelujen myynti kehittyy kampanjan jälkeisten viikkojen/kuukausien aikana! Tätä aikaa kutsutaan kampanjan ”krapulakaudeksi”.

Entä muut vaikutukset – saavutettiinko kampanjalla uusia asiakkaita, parannettiinko asiakasuskollisuutta, kasvoiko tunnettuus ja miten kilpailijat reagoivat?

Kuten kuvakin kertoo – suunnitteluun kannattaa käyttää hiukan enemmän aikaa ja resursseja.